Terug naar het overzicht

Gemeente scoort voldoende met behoefte aan verbetering

Op verzoek van de gemeenteraad is inwoners van Texel eind 2023 via een burgerpeiling gevraagd hun mening te geven over de gemeente Texel. Het onderzoek is breed uitgezet middels een steekproef bij 2.000 inwoners, waarvan 612 inwoners hebben gereageerd (respons van 31%). Het onderzoek laat zien dat de gemeente vergelijkbaar scoort met een eerdere peiling uit 2018 en de gemiddelde resultaten van 15 referentiegemeenten. Burgemeester Mark Pol: “De input die onze inwoners op deze manier geven is erg waardevol en nemen we mee bij het vormgeven en afwegen van besluiten processen en nieuwe gemeentelijke plannen en beleid. Ons streven blijft om de scores omhoog te krijgen, dat is waar de gemeente zich dagelijks voor inzet.”

Het totale waarderingsbeeld van de moeite die de gemeente doet volgens de inwoners op vier thema’s (woon- en leefklimaat, relatie inwoner – gemeente, gemeentelijke dienstverlening, zorg en welzijn) is beoordeeld. Op de vier thema’s afzonderlijk ontvangt de gemeente een vergelijkbaar of licht hoger cijfer  (rapportcijfer van 6,0 tot 6,9) ten opzichte van 2018. Ten opzichte van het totaalbeeld voor de totale waardering van de gemeente is een lager cijfer gegeven (6,4) dan in 2018 (6,7).

Op de vier thema’s gaat het om onderstaande waardering:

Thema’s
kernvraag in de enquête
20232018gemeenten <25.000 inwoners
Woon- en leefklimaat
Wat vindt u van de zorg van uw gemeente voor uw woon- en leefomgeving?  
6,86,86,7
Relatie inwoner-gemeente Wat vindt u van de wijze waarop uw gemeente inwoners en belangenorganisaties betrekt en de samenwerking zoekt?  6,05,86,0
Gemeentelijke dienstverlening
Wat vindt u – over het algemeen – van de dienstverlening van uw gemeente?  
6,96,76,6
Zorg en welzijn
Wat vindt u van de moeite die uw gemeente neemt om inwoners te laten meedoen en meetellen in de gemeente?  
6,4Niet vergelijkbaar vanwege andere vraagstelling6,5
Alle inspanningen gemeente Wat vindt u van alle moeite die uw gemeente neemt voor inwoners?6,46,76,5

Ten opzichte van de scores is het relevant te noemen dat in de periode tussen 2018 en 2023 veel veranderd is in de maatschappij, waaronder corona. Zo nam tijdens de coronapandemie het vertrouwen van de inwoners in hun gemeente eerst toe om vervolgens daarna sterk af te nemen, aldus de VNG.

Opzet en betrouwbaarheid

Het onderzoek is uitgezet middels een steekproef bij 2.000 inwoners, waarvan 612 inwoners hebben gereageerd. Het responspercentage is daarmee 31% en vergelijkbaar met de vorige burgerpeiling (28%). Met dit aantal respondenten kunnen betrouwbare uitspraken gedaan worden over de inwoners van gemeente Texel.

Het onderzoeksinstrument

De burgerpeiling ‘Waar staat je gemeente’ is in opdracht van de gemeente Texel door onderzoeksbureau Pon & Telos uitgevoerd. De peiling is een door VNG ontwikkeld onderzoeksinstrument om inzicht te krijgen in de oordelen van hun inwoners. Omdat de wereld om ons heen verandert en daarmee ook de eisen en behoeften van inwoners, is het instrument voor het laatst in 2022 geactualiseerd. Dit betekent ook dat niet alle resultaten te vergelijken zijn met de resultaten van de peiling van 2018.

Resultaten en vervolg

De resultaten van de Burgerpeiling en de verbetersuggesties worden als input meegenomen bij het vormgeven en afwegen van besluiten, processen, nieuwe gemeentelijke plannen en beleid.  Om het beeld van inwoners over de gemeente te monitoren wordt een dergelijk onderzoek eens per collegeperiode uitgevoerd.

Het rapport is vanaf de eerstvolgende update van de VNG – half november – in te zien op Dashboard – Burgerpeiling – Texel (waarstaatjegemeente.nl)

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.