Identiteitskaart
Een identiteitskaart vraagt u aan bij de balie in het gemeentehuis. U komt 2x persoonlijk langs: 1x voor het aanvragen en 1x voor het ophalen. U kunt uw identiteitskaart 5 werkdagen na de aanvraag ophalen. Het aanvragen van uw identiteitskaart kan alleen tijdens de openingstijden van de balie.
Let op: neem een pasfoto van maximaal 6 maanden oud en al uw reisdocumenten mee bij uw aanvraag. Ook als uw reisdocumenten niet meer geldig zijn moet u ze meenemen.
Komt u naar het gemeentehuis om een identiteitskaart aan te vragen? Dan moet u het volgende meenemen:
- een recente kleurenpasfoto (niet ouder dan 6 maanden). Voor de foto gelden eisen.
- alle Nederlandse reisdocumenten op uw naam, ook als deze niet meer geldig zijn.
- Als u een tweede paspoort of zakenpaspoort heeft, dan moet u die ook meenemen.
- Heeft u geen oud reisdocument maar wel een rijbewijs? Neem dan uw rijbewijs mee.
Overige situaties:
- bij verlies, diefstal of schade: een aangiftebewijs als uw identiteitskaart gestolen is. Lees verder bij Verlies, diefstal of schade.
- voor een identiteitskaart voor een kind jonger dan 12 jaar: lees verder op Identiteitskaart voor een kind.
Kosten
- identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder: € 75,80
- identiteitskaart voor personen tot en met 17 jaar: € 40,90
- toeslag spoedaanvraag: € 57,05
Geldigheid
- voor personen van 18 jaar en ouder: 10 jaar
- voor personen tot en met 17 jaar: 5 jaar
Voor de aanvraag van een identiteitskaart voor een kind jonger dan 12 jaar moeten de ouder(s)/gezaghebber(s) een toestemmingsverklaring (pdf) invullen. Lees verder op de pagina Paspoort of identiteitskaart voor een kind.
Verlies of diefstal in Nederland
Bent u uw identiteitskaart kwijt of is het gestolen? U meldt de vermissing van uw identiteitskaart bij uw eigen gemeente. Bij diefstal moet u ook aangifte doen bij de politie. U kunt de vermissing doorgeven bij het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart.
Verlies of diefstal in het buitenland
Is uw identiteitskaart in het buitenland vermist geraakt? Doe dan altijd aangifte bij de politie in de plaats waar u uw kaart bent kwijtgeraakt. U ontvangt dan een buitenlands aangiftebewijs. Uw verzekering kan hierom vragen.
Terug in Nederland meldt u de vermissing bij ons en kunt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Schade
Heeft uw identiteitskaart schade of zijn uw gegevens slecht leesbaar? Dan is het ongeldig. U heeft een nieuwe identiteitskaart nodig. Uw beschadigde identiteitskaart neemt u mee als u een nieuwe komt aanvragen.
Heeft u snel een nieuwe identiteitskaart nodig? Bij uw aanvraag, in het gemeentehuis, kunt u aangeven dat u een spoedaanvraag wilt doen. U kunt uw identiteitskaart dan meestal de volgende werkdag na 10.00 uur ophalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u een toeslag van € 57,05.
Is de spoedprocedure niet snel genoeg voor u? Mogelijk komt u in aanmerking voor een noodpaspoort.
Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen.
Meer over het voorkomen van identiteitsfraude op rijksoverheid.nl
Binnen 5 werkdagen nadat u uw nieuwe identiteitskaart heeft opgehaald, ontvangt u een brief van DigiD met daarin een pincode. Met die code kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Zo maakt u uw identiteitskaart geschikt om in te loggen bij bijvoorbeeld overheidswebsites. Dit is niet verplicht. Kijk voor meer informatie op digid.nl.
Een identiteitsbewijs is een ander woord voor identiteitskaart.