Parkeerterreinen ophogen en verminderen zandinstuif Paal 12 en 15

De parkeerterreinen bij Jan Ayeslag (Paal 12) en Westerslag (Paal 15) worden aangepast.

Wat gaat er gebeuren?

De parkeerplaatsen bij Jan Ayeslag (Paal 12) en Westerslag (Paal 15) worden opgehoogd en opnieuw ingericht om overlast door zand en water te verminderen.

Data werkzaamheden

De werkzaamheden zijn van 1 november 2024 tot en met half maart 2025. Bekijk de planning.

Bereikbaarheid

De strandtenten zijn, met mogelijk enige overlast, gewoon bereikbaar.

Parkeren tijdens de werkzaamheden

Tijdens de werkzaamheden kunt u beperkt parkeren.

Heeft u vragen over dit project?

Bel ons dan via 14 0222. U kunt ook een melding maken op Iets melden.

Achtergrond

Het klimaat verandert, met extreme regenval en een stijgende zeespiegel als gevolg. Daarnaast zijn er gewenste verbeteringen van parkeren. Dit zijn belangrijke redenen om als eerste stap de parkeerterreinen bij Jan Ayeslag en Westerslag aan te passen. Samen met Staatsbosbeheer benutten we ook de kansen om het natuurbeheer in de duinen dynamischer te maken en de biodiversiteit te vergroten. In de komende jaren zullen nog een aantal parkeerterreinen bij strandopgangen worden verhoogd en gereconstrueerd.

Dit project wordt in samenwerking met kustpartners Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Rijkswaterstaat, de Provincie Noord-Holland en Staatsbosbeheer voorbereid en gerealiseerd.

Overlast door zand en water verminderen

Door aangroei van de duinen in de eerste duinenrij ontstaan luwten. In die luwten liggen parkeerterreinen op laag gelegen gronden met een zekere mate van grond- en wateroverlast. De hinder van zand en water leidt tot ergernis van bezoekers en exploitanten en geven tegelijk hoge beheerkosten. Ook de stijging van de zeespiegel vraagt om een oplossing.

Deze parkeerplaatsen en de strandopgangen worden opnieuw ingericht om overlast door zand en water te verminderen. In het uitwerken van het ontwerp wordt eveneens rekening gehouden met technische uitdagingen die zich bij een stijgende zeespiegel voor kunnen doen, bijvoorbeeld op het gebied van kabels en leidingen.

Afwatering en doorstuiven zand verbeteren

De parkeerterreinen komen gemiddeld ruim een halve meter hoger te liggen. Op sommige plekken zelfs 2 meter. Door de terreinen ook op een ander afschot te leggen, wordt de afwatering en het doorstuiven van zand verbeterd. Er wordt gewerkt met klimaatadaptieve halfopen verharding die in de toekomst, als dat nodig is, nogmaals kan worden opgehoogd. In samenwerking met Staatsbosbeheer komt er een plantenstrook ten behoeve van de insecten.

Diverse aanpassingen parkeerplaatsen en fietsvoorzieningen

Naast eenrichtingsverkeer op de parkeerplaatsen wordt ook schuinparkeren ingevoerd. Dit verbetert de veiligheid en de parkeercapaciteit wordt dan maximaal benut. De fietsenstallingen worden uitgebreid en verbeterd. Bij Paal 15 wordt ook de route vanaf het fietspad aangepast. Tot slot wordt rekening gehouden met uitbreiding van laadpalen en wordt het mogelijk gemaakt om in de komende jaren duurzame infrastructuur (carports) aan te kunnen leggen door de aanleg van mantelbuizen.

Planning

FasePlanningStand van zaken
Gesprekken met lokale ondernemerscontinue vanaf juni 2024doorlopend
Start werkzaamheden parkeerplaatsen paal 12 en 151 november 2024
gestart
Weghalen verharding en ophogen beide parkeerplaatsen4 tot eind november 2024gereed
Aanbrengen elektriciteitjanuari 2025in uitvoering
Aanbrengen stenen, beton, drempelsvanaf november 2024in uitvoering
Inrichten fietsparkeervakkenjanuari/februari 2025in uitvoering
Inrichten randen parkeerplaatsen voor vogels/insectenjanuari/februari 2025in uitvoering
Parkeerplaatsen paal 12 en 15 klaarhalf maart 2025

Laatst bijgewerkt: 28 januari 2025

Zie ook

Afgesloten straten op de pagina Werk in uitvoering

Kaart met projecten kustvisie

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.